Day 3: Tolmin Gorge and Javorca Memorial Church

Maandag 12 september

Pas om 7u worden we alle drie wakker. Jasper heeft deze nacht heel goed geslapen. Zijn neusje is veel beter en hoest slechts heel af en toe. Tom haalt Jasper uit zijn bedje en legt hem nog even bij ons in bed. Hij is weer zo vrolijk! Ik leg zijn speelmat terug klaar en maak het ontbijt klaar voor Jasper. Deze keer 2 boterhammen met boter en een flesje melk van 180 ml.

Zijn flesje melk drinkt hij niet volledig leeg, maar dat is niet erg. Na ons ontbijt, namelijk pizza eggs... Ja, met de overschot van pizza gecombineerd met eitjes, eten wij pizza eggs! Echt heel lekker en je hebt meteen een goed gevuld ontbijt! Deze ochtend moet het ook allemaal wat sneller gaan, want we hebben tickets voor de Tolmin Gorge gisteren gekocht en dit voor de tijdzone van 9u tot 10u aankomst. Jasper wacht na zijn wasje heel vrolijk in zijn bedje totdat wij ook klaar zijn. Ook nemen we Jasper zijn middaglunch mee, die ik nog opwarm en vervolgens weer meedoe in zijn thermosje. Beste aankoop ever!

We prijzen ons toch wel gelukkig met onze vrolijke jongen. Om 8u50 vertrekken we met de auto naar de Tolmin Gorge in het Triglav National Park. We parkeren op de eerste parking, dat net bij de ingang ligt. Jasper gaat terug in de wandelrugzak. Deze keer kleden we hem dikker aan, want het is nog wel frisjes buiten. Het is nog heel kalm in het park. We zijn niet de enigen Belgen hier, ook Nederlanders, Duitsers zijn reeds van de partij. Sommige niet altijd even hartelijk, want uit onze wandelervaringen zijn hikers altijd vriendelijk... Jasper probeert alleszins de show te stelen bij enkele oudere mensen.

We wandelen verder naar The Devil's bridge.

We wandelen terug tot aan de brug en van daaruit wandelen we een stukje met trapjes naar boven. Amai, dit zijn we niet meer gewoon. Terwijl wij zweten, valt Jasper in slaap.

Gelukkig zijn er ook enkele dalende stukken... En na een 10-tal minuutjes wandelen zijn we bij enkele stops van de rivieren en The Bear's Head.

Tom doet hierna ook zijn trui uit. Jasper is ook wakker geworden nadat er iemand op een hond zijn staart had getrapt. Jasper schrok ineens wakker. Ocharme Jasper en het hondje. We wandelen vervolgens terug naar boven, langs de weg en zo terug richting de parking. We verversen de pamper van Jasper en lassen zelf ook een plaspauze in.

De parking staat ondertussen al bijna vol. Vanaf de parking rijden we naar onze tweede bestemming, namelijk de Memorial Church van Javorca. We rijden langs smalle wegjes en een gravel road. Ja, zelfs met onze Jasper rijden we wederom een gravel road op. Eventjes krijg ik weer de paniek zoals in Portugal! Tom kiest zijn wegjes weer uit! Laten we hopen dat die kerk de moeite is... Jasper heeft er alleszins veel plezier in, met het paniekerig gekrijs van zijn mama. En oh ja, het is een tweerichtingsweg.

Eind goed, al goed. We arriveren bij de parking of grasveld zonder een tegenligger tegen te komen. Jasper eet eerst zijn middaglunch op met een uitzicht. Deze keer eet hij flink tomaat - rundvlees - aardappel allemaal op. Zelfs zijn sokken vallen in de smaak!

Helaas zijn wij altijd zo geordend in functie van onze Jasper, dat we zelf onze lunch vergeten zijn... Lang leve, de pizza eggs. Gelukkig hebben we wel ons water mee. We moeten nu wel nog 20 minuten wandelen tot die Memorial Church, dus ze mag wel de moeite zijn. Het is behoorlijk steil naar boven. Jasper kan languit genieten van de wandeling, terwijl wij puffend naar boven wandelen.

Uiteindelijk arriveren we op de eindbestemming. Jasper is al meteen enthousiast bij het zien van een hondje, wij omdat we eindelijk onze 2de adem kunnen pakken. En ja, uiteraard, door het bezichtigen van de mooie omgeving rondom ons.

Na onze fotoshoot met de halve Japanner, wandelen we naar boven tot aan de kerk. We betalen 4 euro toegang en krijgen info over de oorlog van de vriendelijke dame bij de ingang. Ten tijde van WO I, sneuvelden hier enorm veel jonge mannen, die enkel en alleen hun dood werden ingestuurd. Ze moesten vechten van overal, zonder ervaring vanuit een bergenland. Met heel weinig middelen, bescherming tegen de koude en de sneeuw, bijna geen voedsel en noem maar op. Nuja oorlog blijft helaas bestaan en niemand doet er nu niets meer aan. Toen kwamen we nog op voor elkaar...

Terug buiten nemen we nog enkele sfeerfoto's en neemt de vriendelijke dame nog een foto van ons bij de kerk.

Daarna wandelen we heel vlot terug naar de parking tot aan onze auto. Jasper is ondertussen in slaap gevallen. De terugweg hebben we wel twee tegenliggers gehad, waarbij het een beetje terugrijden en opletten was, maar we zijn er uitgeraakt.

Tom stopt nog even bij de Aldi voor een lunch te kopen voor ons. Helaas is ondertussen Jasper al wakker gekomen. Terug in het vakantiehuis, wissel ik zijn pamper en leg hem in het bedje. Wij eten ondertussen onze lunch buiten op het terras op. Rond 15u15 halen we Jasper terug uit zijn bedje. Hij wou maar niet slapen en bewoog al meer dan een uur in zijn bed. Terwijl ik zijn verse fruitpap maak (banaan en peer), mag hij met Tom nog even in de schommel.

Daarna eet hij ongeveer een 140 gram fruitpap op. Om 16u beslissen we om nog de Kozjak waterval te bezichtigen. Ik warm alvast Jasper zijn flesje van 17u op, dat mee kan in mijn nieuwe babyrugzak met de isolatie om een flesje warm te houden. Jasper heeft er duidelijk zin in, wanneer hij terug in de wandelrugzak zit. Hij kirt weer heel schattig zijn Chewbacca geluidjes!

We naderen de mooie waterval! Wow, is toch wel de 10 euro waard.

Tom gaat nog terug om enkele foto's te nemen, terwijl ik op een bankje, Jasper zijn flesje melk geef. Hij krijgt weer veel aandacht van de voorbijgangers. Ze blijven kijken, omdat hij zo lacht! "oh my god, he is so cute! Smeltmomentje als mama zijnde toch...

Eens Tom terug is, wandelen we snel terug naar de auto. Het was een lange dag voor ons en Jasper moet zijn badje nog krijgen.

Terug in het huisje krijgt Jasper meteen zijn badje. Duidelijk nog niet moe en al het water vliegt langs alle kanten door het geplets in zijn badje. Na zijn badje krijgt Jasper zijn groot melkflesje.

Om 19u30 leg ik Jasper in zijn bedje en lees nog een Piet Piraat verhaaltje voor. Tom heeft ondertussen onze zalm gebakken. Ook komt de eigenares nog enkele eitjes en appels aan ons brengen. Jasper valt heel snel in slaap en na onze douche, eten we de lekkere zalm op, op ons buitenterras. We eten nog een beetje ijscrème en daarna typ ik nog het verslag van dag twee, die meteen online gaat op de blog. Om 22u45 gaan we slapen. Morgen vertrekken we helaas uit dit logement naar ons volgende logement dichtbij Bled. Tot morgen!