Day 11: Like A Fairy Tale

Dinsdag 21 september

Rond 5u15 is Jasper alweer wakker geworden. We nemen hem nog even in bed, maar hij wilt niet meer slapen. Tom is nog heel moe, dus sta ik met Jasper op. Eerst ververs ik zijn overvolle pipi pamper en dan maak ik alvast verse koffie klaar. Terwijl de koffiepot volloopt, snij ik Jasper zijn brood. Ja, hier in Slovenië is het niet gebruikelijk dat het brood al in sneden is gesneden. Het brood van gisteren is van de Lidl en daar kunnen we het ook aan niemand vragen om ter plaatse te laten snijden met een broodmes. Na wat gesukkel heb ik alsnog Jasper zijn brood met boter kunnen maken. Jasper smult wederom van zijn boterham en flesje melk. Nog een lekkere korst brood voor Jasper en de mama kan ook een croissant eten en een tas koffie drinken. Daarna is Tom opgestaan en hebben we samen onze Jasper zijn ochtendwasje gegeven. Helaas is Jasper terug moe en we leggen hem terug in zijn bedje. Tijdens het ontbijt van Tom maak ik mij reeds klaar en begin aan de voorbereiding van onze uitstap. De lunch van Jasper gaat mee in de thermos en voor ons nog elk een broodje en een croissant. Rond 8u45 is Jasper wakker en kunnen we vertrekken met een stralende blauwe lucht richting Bohinj. 

Het is toch wel eventjes rijden naar onze bestemming. Tussendoor zijn we even moeten stoppen, want ik was misselijk van de honger en de bochten. Met zo vroeg te eten, heb ik helaas alweer honger. Om 9u50 arriveren we op de parking van de kabellift Vogel. Onze Jasper maken we kabelliftproof! Dikke jas, muts, pantoffels en handschoenen aan. 


Wij doen onze wandelschoenen aan en nemen de wandelrugzak mee voor Jasper. Daarna kopen we onze tickets. De tickets kosten 26 euro per persoon. Jasper mag uiteraard gratis mee. Zo spannend! Jasper zijn eerste kabellift! Er is een kabellift om 10u, maar we zijn helaas net te laat en de lift zat ook volledig vol. Liever toch wachten op de andere kabellift. Helaas is deze pas om 10u30. Ondertussen moet ik alweer dringend naar het toilet, mijn blaas kan de koude niet aan. Ze profiteren er wel van en we moeten één euro betalen! Schandalig. Na onze plaspauze bekijken we nog eens het souvenirshopje, dat bijna uitsluitend sportkledij verkoopt. We wandelen reeds naar de ingang van de kabellift en wachten daar nog eventjes en amuseren ons met Jasper... Het mannetje moet nu ook zo lang wachten op zijn eerste kabellift. 



Een energieke Jasper en een vermoeide mama wachten tot we met de papa in de kabellift mogen. Al snel is de kabellift weer volledig vol. Er zijn ook geen zitbankjes, iedereen staat recht. De mensen beseffen gelukkig wel dat wij met een baby hier staan. Voor de zekerheid geef ik Jasper aan Tom. Aangezien ik mij niet kan focussen op een voorwerp in de verte, heb ik wat schrik om misselijk te worden. Gelukkig valt het allemaal mee en Jasper heeft heel de rit niet geweend. Alweer kreeg hij de aandacht van enkele mensen. En ook het hondje kreeg zijn volle aandacht. Eens we boven arriveren, stappen we rustig uit de kabellift. Vanaf het platform kan je heel mooie foto's nemen van het bohinj meer en de bergen. 



We nemen nog enkele familiefoto's, maar met het felle zonlicht is dit voor Jasper heel lastig om te kijken naar de camera. 




Na alweer een lange fotoshoot wandelen we eindelijk het domein binnen. Omg, er staat zelfs een springkasteel! Ook zitten er diertjes, die je kan voederen. 




Er staat ook een heel leuk fotoprop voor een mooie foto van de bergen. Jasper heeft het helemaal naar zijn zin hier. 



Terwijl de papa nog enkele foto's neemt, wandel ik met Jasper terug naar de diertjes. Er loopt hier zelfs een kat! Ook staan er leuke houten beelden van enkele dieren. 







Het is inmiddels bijna 11u30. We beslissen om eerst Jasper zijn lunch te geven in de brasserie. Hier kunnen wij ook een soepje bestellen als lunch. Het is hier momenteel 7 °C, dus iets warms zou aangenaam zijn. Jasper mag in de eetstoel zitten en krijgt als lunch wortel - aardappel - kip van Olvarit. Jasper smult van zijn middagmaaltijd en wij bestellen een soepje en een drankje. De serveerder is redelijk opdringerig en nogal nors. In het algemeen vinden we ze in Slovenië niet al te vriendelijk. 




Tom vraagt of we nog wat brood kunnen krijgen bij de soep. Weeral nors brengt de serveerder een mandje brood. Maar Tom vraagt ook boter en dat was precies al te veel gevraagd, dus dat krijgen we niet. Lol! Jasper eet na zijn maaltijd ook nog wat brood, want het brood in Slovenië is echt wel lekker. Met uitzondering van het brood in de Lidl, dat was echt niet lekker. Tom bestelt nog de cheese dumplings, maar we hadden ons niet verwacht aan dumplings van dit formaat. 


Ondertussen is er al redelijk wat volk bijgekomen om iets te eten en krijgt Jasper wederom aandacht van enkele Amerikanen. Na onze lunch betalen we cash aan de serveerder, die zelfs een fooi verwacht van ons. Tom geeft dit niet en ik denk dat dit ook niet goed bevallen is bij deze biker type heer. Een goodbye krijgen we niet meer. Ondertussen heeft Jasper een pipi pamper en ververs ik heel gemakkelijk zijn pamper. Terug in de rugzak laat ik hem nog wat water drinken. Om de beurt gaan wij naar het toilet en daarna wandelen we terug naar buiten om een korte wandeling te doen. Je hebt hier ook vakantiehuisjes staan om te overnachten. Jasper zou nu wel een goed dutje kunnen gebruiken. Hij is zo moe en valt in slaap. 






Na de wandeling nemen we nog een kijkje bij de diertjes en gaan terug naar de kabellift. 




We wachten bij de eersten aan de kabellift en mogen na een 15-tal minuten in de kabellift. Er is nog net één plekje vooraan. Nu kan ik enkele foto's nemen en wat filmen bij de afdaling. Ondertussen is Jasper wakker geworden. Tijdens de afdaling doet Jasper ook zelf zijn tuutje in de mond, want door de luchtdruk is het beter dat zijn tuutje in de mond zit. Flinke Jasper!





Om 13u40 zijn we veilig terug beneden! We wandelen naar de auto en beslissen om de auto hier te laten staan en met de buggy een wandeling te doen. We zien onderweg nog enkele vroegere kabelliftcabines. Amai, die waren toen klein. 



Jasper is weer heel vrolijk, want hij heeft zijn kousen weer kunnen uittrekken! 


De bedoeling van deze wandeling is om Jasper zijn kousen langer dan een minuut te laten aanhouden! Neen, grapje, de bedoeling van deze wandeling is om tot bij het Bohinj meer te geraken. We wandelen langs de camping en zo via de Zlatorog Fairy Trail. 





Onderweg zien we veel wandelaars met hondjes. Jasper loves dogs! Wederom lachen de mensen en de hondjes willen bij Jasper komen. Uiteindelijk komen we bij het heel mooie meer. Wat een prachtig kleurtje groen. Dit hebben we nog nooit gezien. Er zwemmen zelfs visjes in het water. Betoverend mooi vinden we dit. 









Daarna wandelen we verder via de Fairy Trail tot aan het grote meer zelf. Er zitten twee vrouwen met een hondje, dat Jasper volledig uitbundig maakt. Helaas begint het wel wat te regenen. 






Het is inmiddels bijna 15u, dus tijd om terug te keren naar de auto. Langs de wandelweg staan er trouwens ook natuurhuisjes, die verhuurd worden als vakantiehuis. 



Bij het laatste stuk gaat Tom reeds voorop en wandel ik met Jasper tot de parking aan de hoofdbaan. Jasper vond het uiteraard weer geweldig om terwijl mama eventjes niet keek, een kous op de weg te gooien. Gelukkig had ik het tijdig nog opgemerkt, maar moest ik een stukje terug wandelen om zijn kous terug te gaan halen. 



Jasper toch! In de auto geef ik hem nog een slokje water en daarna rijden we meteen naar de winkel voor vers brood, fruit en nog kleinigheidjes voor het avondeten. Tom gaat naar de winkel en ik blijf in de auto met Jasper. Hij was onderweg in slaap gevallen. Vijf minuten voor Tom terug is, is Jasper terug wakker geworden. Ja, ik was zijn fruitpap vergeten vandaag. Snap wel dat hij weent. Eens Tom terug is, vertrekken we meteen naar ons vakantiehuis. Blijkbaar wouden ze in de winkel ons brood niet snijden. Een zeer onvriendelijke volgens Tom. Omg, dit maakt mij zo kwaad! Zoals ik al zei, de helft of meer is hier niet zo hartelijk naar de toeristen toe. Terug in het vakantiehuis krijgt Jasper een flinke boterham met banaan er op. Ook zijn flesje melk gaat goed binnen. Met zijn korst en de papa aan zijn zijde is Jasper weer helemaal vrolijk! 


Daarna mag Jasper nog spelen op zijn speelmat. We bouwen torens, die hij ook weer mag afbreken. Om 18u15 mag Jasper in zijn badje. We wassen de haartjes en hij mag spelen met zijn badspeelgoed. Oh, wat is dit genieten. Maja ons mannetje is uiteraard heel moe en na de sport met het afdrogen, pamper en aankleden, krijgt hij zijn avondflesje. Om 19u begint Jasper in te dommelen en starten wij met de opruiming, avondwasje en ons avondeten. Deze keer wederom geen Black Swan Burger, maar ons eigen wraps met gehakt en groentjes. 



Tijdens ons avondeten bekijken we nog enkele afleveringen van 2BrokeGirls en eten nog een dessertje, Bled Cream Cake met laagje chocolade. 


Na het lekker eten, typ ik het verslag van dag 10 en post het online. Morgen gaan we een dagje rustiger aandoen, maar gaan we wel weer op uitstap. Tot morgen!

Weer: zon, wolkjes, regenbui, 15 °C
Hike: 6 km 

Reacties

Een reactie posten