Day 14: Ljubljana The Dragon City

Vrijdag 23 september

Rond 5u15 is Jasper aan het wenen in zijn bedje. Wederom last van zijn tandjes, hoewel hij nog zo moe is. Hij weent met zijn oogjes dicht. Tom haalt hem uit zijn bedje om te troosten. We nemen de gel voor de pijn en doen dit op een tuutje. Uiteindelijk valt hij bij ons in bed terug in slaap. We slapen alle drie nog tot 7u15. Daarna staan we op en beginnen we aan ons ontbijt.

Na het ontbijt starten we met de ochtendwasjes en de voorbereiding van de uitstap. Deze keer nemen we niet enkel lunch voor Jasper mee, maar ook zijn fruitpap. Vandaag gaan we naar Ljubljana, de drakenstad. Het is een 45 minuten rijden vanaf ons appartement. We vertrekken om 9u10 en rijden zonder file naar de drakenstad. Jasper heeft tijdens de rit toch nog een kleine 25 minuten geslapen. We parkeren de auto dichtbij het park Tivoli. Jasper is heel vrolijk en heeft ondertussen een pipi pamper, die we nog snel verversen op de doggy pad in de autokoffer. We wandelen doorheen het park.

Tivoli Park is het grootste park in de stad en is een beschermd gebied. Er zijn een aantal gebouwen in het park, onder andere het Tivoli Kasteel. Er is een mooie vijver en vier grote hondenbeelden met een rozentuin.

We wandelen hierna verder langs een soort van tentoonstelling en via een tunnel dat ons doet denken aan een James Bond scène.

Jasper is er vervolgens alweer in geslaagd om zijn kousen uit te trekken, terwijl Tom een foto neemt van een kerk en ik van de duiven en mussen. De kousen worden afgenomen en in de buggy gelegd. Het is niet de eerste keer dat ze al na enkele meters verder op de grond liggen...

Van hieruit wandelen we naar onze 2de bestemming, het Nationaal Museum en het Natural History Museum. Het is een groot gebouw waarin zich twee museums bevinden. Wij hebben vooral interesse in de mummie die hier tentoongesteld ligt. Aan de kassa betalen we 4 euro per persoon, Jasper mag uiteraard gratis. We vragen waar de mummie ligt, waarop de nogal norse vrouw zegt, dat we naar het eerste verdiep moeten gaan. Ja, het zijn veel trappen, dus we vragen naar de lift. Blijkbaar moet ze een collega roepen, die ons dan zal begeleiden naar de lift. De andere collega arriveert en Jasper en ik mogen mee in de lift met de buggy. Tom moet de trappen nemen, want de lift is relatief klein. Op het eerste verdiep wandelen we eerst via het Natural History Museum. Jasper kijkt heel aandachtig rond. Er is enkel een klas kinderen met leerkrachten aanwezig.

Het Natural History Museum is niet zo groot, maar we vinden de mummie niet! We vragen aan de collega van de lift, waar de mummie ligt. Echter ligt die toch beneden tentoongesteld en ook bij het National Museum. Vergissing van haar andere collega dan blijkbaar ofwel is ze de Engelse taal niet machtig genoeg. Jasper en ik gaan terug met de medewerkster via de lift naar beneden en worden meteen toegewezen naar de mummie. Tom komt achterna en we zijn hier helemaal alleen.

De mummie is blijkbaar een priester uit het jaar 680 VC.

Na de mummie wandelen we nog een beetje doorheen de gang en bekijken wat het museum nog tentoongesteld heeft staan.

Jasper heeft er stilletjes aan genoeg van. Tom en ik nemen om de beurt nog een gratis plaspauze, terwijl de groep schoolkinderen ook het museum verlaten. Terug buiten, wandelen we naar onze 3de bestemming, de Republic Square. Dit is het grootste plein van de stad. De onafhankelijkheid van Slovenië is hier op 26 juni 1991 uitgeroepen.

Het is ondertussen al 11u40 en onze Jasper heeft honger. Voor ons middageten gaan we lunchen bij Lars & Sven Burger. Het is eventjes zoeken voor een geschikt plekje met de buggy, maar gelukkig hebben we een plekje bij het raam en bij het speelgoed. Ze hebben hier ook een eetstoel staan, maar Jasper is eerst een beetje onwennig. Al snel geef ik zijn maaltijd, pompoen - kip - aardappel. Als Jasper zijn maaltijd bijna op is, gaat Tom alvast onze burgers bestellen. Ze zijn lekker, maar ook niet dat het de beste ever gegeten zijn.

De bereiding van onze burgers heeft ook wel eventjes geduurd. Al snel zijn we al een uur verder, maar gelukkig heeft Jasper zich kunnen bezig houden met het gooien van Lego blokjes en kijken naar de mensen vanuit het raam. We merken ook dat hij stilletjes aan heel moe aan het worden is. Ik leg hem wat platter in de buggy en doe zijn kapje meer naar beneden, zodat hij hopelijk in slaap valt. We wandelen als 4de bestemming via het Congress Square, waar zonet nog een toespraak bezig was. Jasper speelt hier maar al te graag nog een beetje "kiekeboe" met de trui van papa.

We wandelen vervolgens verder en zien in de hoogte al een glimps van het kasteel! Jasper slaapt nog steeds niet...

Als 5de bestemming komen we op het Presernov Plein waar we de St. Francis Church of the Annunciation   bekijken. Het is één van de belangrijkste gebouwen aan het Plein. Het is hier ook een autovrij voetgangersgebied en één van de belangrijkste ontmoetingsplaatsen van de stad. De kerk in barokke stijl dateert uit de 17de eeuw en is gebouwd op een plek waar eerder, in de late 19de en vroege 20ste eeuw paleizen stonden.

De 6de bestemming zijn de drie bruggen die de rivier de Ljubljana overspannen, met aan de ene oever het moderne gedeelte van de stad en aan de andere oever het middeleeuws centrum. De oudste brug op deze plek dateert van 1842.

Aan de overkant bekijken we nog enkele souvenirshops, waar Tom nog een magnetische flessenopener scoort. Jasper slaapt nog steeds niet.

Vervolgens wandelen we verder langs de gezellige winkelstraat tot aan onze 7de bestemming, de Herculov Fountain. Dit is een mooie plek om foto's te nemen of te genieten van een drankje op een terras.

Na het nemen van enkele foto's, wandelen we nu richting onze 8ste bestemming, het kasteel. Dit kasteel dateert uit de 15de eeuw. Je kan het kasteel gratis bezoeken via de tuin. Helaas is het wel een steile klim, maar Jasper is eindelijk in slaap gevallen.

Eindelijk bereiken we het eindpunt en hebben we een tamelijk mooi uitzicht over de stad. Voor degeen die niet willen wandelen, is er nog altijd de mogelijkheid om een liftje tot boven te nemen. We wandelen rondom het kasteel, terwijl Jasper goed blijft verder slapen. Veel mensen kijken zo lief naar ons schattig slapend ventje.

Je kan het kasteel ook binnenin bezoeken, maar dan betaal je 10 euro per persoon. Dat vinden wij te duur en we wandelen via een andere weg terug naar beneden naar het centrum. Helaas is Jasper weer wakker geworden, na zijn korte powernap van 35 minuten.

We passeren langs een leuke markt, waar we Jasper zijn souvenir kopen. De verkoper is een heel vriendelijke man, die eindelijk eens een leuk gesprek aangaat met ons. Hij vroeg van waar we afkomstig waren, wat we al bezocht hebben, over het toerisme. We krijgen de hartelijkheid die we sinds Kobarid niet meer gevoeld hebben door de Slovenen.

Als 9de bestemming, arriveren we bij de Dragon Bridge. Deze drakenbrug is het meest bekende van de stad. Dit art deco meesterwerk is gebouwd in 1901. De draak staat symbool voor de macht, moed en grandeur van de stad. Hier kunnen we met trots, Jasper zijn souvenir, mee op de foto nemen. Ik presenteer u, Drogon de draak! Of wie de naam zou herkennen, Drogon, de grootste draak van Daenerys uit "Game of Thrones".

Het is wel jammer dat het hier zo een druk kruispunt is. Continue auto's, fietsers en voetgangers. Ook was de zon in onze ogen continue aanwezig en aan de andere kant zat er volk bij een drakenbeeld ofwel stond er een hek bij het drakenbeeld. Van hieruit wandelen we verder naar onze 10de bestemming, Mesarski Most. Een loopbrug met beelden en hangsloten.

Vervolgens bereiken we het Street Food Festival. We hebben wel zin in een dessertje. Jasper geniet wederom van het bekijken van alle mensen met zijn nieuwe knuffel "Drogon".

Als dessertje hebben we gekozen voor een ice cream roll, maar het is even zoeken naar een plekje om te zitten. Het is inmiddels ook tijd voor Jasper zijn fruitpap. Na enkele minuten te zoeken, vinden we een leuk plekje in de schaduw, waar we rustig Jasper zijn fruitpap kunnen geven en ons ijsje opeten. Vandaag mag Jasper appel en banaan eten. Hij eet heel het potje leeg en volgens mij zou hij nog kunnen eten. We beslissen om te vertrekken, maar keren nog even kort terug, waar ik een leuke souvenir heb gespot voor in mijn reiskast. Daarna wandelen we de kortste weg terug via het Tivoli Park naar de auto.

Terug aan de auto verversen we de pipi pamper van Jasper op een doggy pad in de autokoffer. Zelf vinden we geen toilet meer, dus is het wachten tot we terug in het vakantiehuis zijn. We rijden zeer vlot zonder file terug naar het vakantiehuis. Jasper krijgt meteen een korst brood en nog een flesje melk.

Om 18u rijden we nog snel even naar de winkel om wat vers fruit en ontbijt te halen voor morgen. Jasper mag nog eens in de winkelkar zitten. Het was een heel mooie, maar vermoeiende dag. Ons mannetje is zo moe!

We sluiten de dag af met een mooie zonsondergang in het recreatiepark. Ja en ok, omdat we nog eens wouden kijken of de burger bar nu open is, maar wederom niet. Dus we geven het volledig op dat we hier deze reis nog een burger kunnen bestellen en opeten.

We keren snel terug naar het vakantiehuis en Jasper krijgt meteen zijn avondwasje. Hij drinkt nog goed van zijn avondflesje en na het lezen van een Marvel verhaal door de papa, valt hij al snel in slaap. Zoals gewoonlijk doen wij ons afwasje en avondwasje. Tom maakt nog een kleine spaghetti klaar, die ik opeet tijdens het bekijken van de film "Love in the Villa" op Netflix. Tom leest gezellig in zijn boek en daarna typ ik alsnog het verslag van dag 13 en post het online. Morgen beginnen we met de rustigere dagen, maar gaan we misschien nog iets kleins bezoeken in de buurt. Tot morgen en bedankt aan de trouwe lezers en de leuke reacties!