Day 13: Velika Planina

Donderdag 22 september

Rond 5u is Jasper alweer wakker. Het gebruikelijke ochtendritueel volgt. Deze keer staat Tom eerst op voor Jasper zijn ontbijt. Daarna eten wij ons ontbijt op en beginnen we aan de ochtendwasjes en voorbereiding van de uitstap. Deze keer vertrekken we vroeg, zodat Jasper zijn dutje in de auto kan doen.

Vandaag rijden we bijna een uur verder naar Velika Planina. Dit is een herdersdorp op 1.600 meter hoogte. Het is nog één van de weinige herdersdorpen in Europa die nog in gebruik zijn. Na een 15-tal minuutjes rijden, valt Jasper in slaap.

Het is een vrij vlotte baan en na een uurtje arriveren we op de parking. Tom gaat meteen tickets kopen voor de kabellift. Ik doe mijn wandelschoenen aan en maak onze kleine Jasper klaar in zijn bergenoutfit. Het is hier momenteel maar 3 °C. Om 9u30 vertrekt onze kabellift. We hebben het deze keer goed gepland en al snel staan we in de kleine kabellift met een klein groepje van 10 personen. Jasper scoort deze reis al zijn 2de kabellift!

We gaan heel snel omhoog en wederom bij de aankomst, zien we een prachtig landschap.

We kunnen nu eigenlijk een stoeltjeslift nemen tot bijna aan het herdersdorp, maar met Jasper zie ik dat niet zitten. Het is al zo koud en hij is nog zo klein. En echt veilig is het toch ook niet, dus wandelen we naar boven. Helaas is het dus heel de tijd klimmen met enkele pittige steile stukken. Maar de views zijn wel de moeite waard.

De weg blijft klimmen en klimmen, maar uiteindelijk zien we in de verte het herdersdorpje.

Hier boven is het ijskoud! Zo een koude wind zeg. Ik check continue bij Jasper of de muts en kap van zijn jas goed aan zijn hoofdje en oren zitten. Zelfs ik voel pijn aan mijn oren door de koude wind. Het is eigenlijk bijna tijd voor Jasper zijn eten. We vragen aan 2 dames of de herberg open is en ze bevestigen dat het open is. We wandelen dichterbij het herdersdorp, maar zien geen opening van herberg. Zelf heb ik nood aan een boterham, maar Jasper heeft ook honger. Ik geef hem ook een stuk boterham. Voor zijn warme maaltijd is het hier echt te koud. Hij heeft zelfs heel de tijd een loopneusje. We nemen nog enkele foto's en we wandelen terug naar boven tot bijna aan de stoeltjeslift.

Ondertussen is Jasper in slaap gevallen in de wandelrugzak. De nu eerst dichtstbijzijnde herberg is vlakbij, maar Jasper slaapt. We beslissen na lang getwijfel om verder naar beneden te wandelen en bij de taverne van de kabellift onze lunch op te eten.

Om 12u44 zijn we bij de taverne. Jasper is wakker en is heel vrolijk. Dat powernapje heeft hem weer deugd gedaan. Tom haalt Jasper uit de wandelrugzak, terwijl ik een plaspauze hou. Ik kom ook binnen in de taverne en schuif door op de bank, maar de houten bank had een oneffenheid. Lap, een scheur in mijn broek. Ja, niet meer veel aan te doen. Het is gelukkig geen grote scheur, maar het is niet meer te herstellen. Ik geef eerst meteen Jasper zijn middagmaaltijd, tomaat - aardappel - kip. Hij smult en kijkt naar alles rondom hem. De serveerster is vriendelijk, maar alweer niet zo vriendelijk. We bestellen een drankje en daarna bestellen we een pizza om te delen. Jasper is tijdens onze lunch heel flink bezig met het scheuren van de servetjes :D.

Om 13u20 ruimen we alles op en maken ons klaar voor de kabellift van 13u30. Jasper is wederom heel flink in de kabellift en weent totaal niet.

Om 13u36 staan we al terug aan de auto en kunnen onze wandelschoenen terug in de koffer. Jasper kan lekker een dutje doen in de autostoel. We rijden wel eerst nog even verder de vallei in waar ook nog een kloof is. Tom gaat even kijken, terwijl ik bij Jasper blijf in de auto. Ze zijn momenteel ook werken aan het uitvoeren aan het wegdek dichtbij de parking. Daarom is het moeilijk om alledrie nog eens te gaan kijken.

Ondertussen heeft Jasper zijn kousen alweer uitgedaan. Het heeft vandaag wel lang geduurd natuurlijk. We rijden via een alternatieve route terug naar onze hoofdbaan richting het vakantiehuis. Ook hier zien we nog enkele mooie uitzichten.

Om 15u20 arriveren we bij het tankstation. Momenteel staat de diesel hier 1,68 euro per liter. We tanken de auto vol en rijden nog even naar de McDonalds voor een quilty pleasure. Een cheeseburger en een ice frappé... Hoelang is dit al niet geleden. De ice frappé smaakt heerlijk fris.

Daarna rijden we meteen door naar het vakantiehuis. Jasper krijgt zijn fruitpap (banaan en koek) en eet bijna 170 gram op en drinkt zijn flesje melk ook goed leeg. We spelen op zijn speelmat en bakenen het even af. Dat vond Jasper nu niet zo leuk...

Ondertussen veegt Tom het stof af in de living en keuken. We vragen ook nieuwe lakens voor op ons bed. Jasper zijn eigen hoeslaken is ook fris gewassen door mij. We zullen vannacht goed slapen. Om 18u10 mag Jasper in zijn badje. Goed alles wassen en zijn haartjes wassen. Ook zijn avondflesje drinkt hij volledig leeg. Om 18u45 leggen we Jasper in zijn bedje. Hij is zo moe! Ik lees nog een Piet Piraat verhaaltje en daarna starten wij met de opruiming en onze avondwas. Tom ledigt ook de vuilbakken en bezoekt de ezeltjes nog eens, die dichtbij aan onze tuin staan.

Als avondeten maken we kleine hapjes, zoals chips, nootjes, calamares en chicken nuggets klaar. Als dessertje eten we een TOM ijsje!

Na enkele afleveringen van 2BrokeGirls schrijf ik het verslag van dag 12 en post het online. Maar ondertussen hebben we alweer nieuwe bovengeburen. Ze arriveren pas rond 22u en maken veel lawaai. Heel de periode is het bovenappartement dus verhuurd, terwijl dit voor ons vertrek nog allemaal beschikbaar was. Ze boeken hier dus veel last-minute. Nuja rond 22u30 gaan we slapen, want morgen hebben we alweer een grote uitstap gepland. Tot morgen!