Day 10: Vintgar Gorge and A long hike

Maandag 19 september

Rond 5u30 is Jasper weer wakker geworden. Die tanden zijn echt lastig voor hem. We liggen nog even samen in bed, maar Jasper wilt niet meer slapen. Na het verversen van de volle pipi pamper, eet hij lekkere boterham met fruitmoes op. Nog een lekkere korst om op te sabbelen en tussendoor zijn flesje melk om alles goed door te spoelen. Tom maakt voor ons een boterham met avocado, ei en spek.

Na het ontbijt reserveert Tom onze tickets voor de Vintgar Kloof en dit voor de tijdzone tussen 8u30 en 9u. We starten met de ochtendwasjes, maken onze lunch klaar en Jasper zijn lunch gaat mee in de thermos. Het is een kleine 15 minuten rijden met de auto tot aan de parking. Om 8u40 arriveren we op parking 1. Jasper mag deze keer terug in de wandelrugzak met dikkere kledij, muts, pantoffels en zijn handschoenen aan. Het is nog altijd koud en bij de kloof zal de koude ook goed voelbaar zijn.

Onze tickets worden ingescand en we wandelen naar binnen richting de kloof. Er is nog niet veel volk en de kloof is sinds corona nu enkel te bezoeken in éénrichting.

Nu het een éénrichting wandelpad is, maakt dit het wel gemakkelijker om foto's te nemen. We vinden het hier wel mooi, MAAR de Tolmin Gorge vonden wij net iets mooier qua kleur.

Jasper weet echt niet naar waar eerst te kijken... Hij is volledig overdonderd! Ook krijgt hij wederom weer aandacht van de andere mensen op het wandelpad. Een koppel Amerikanen vraagt zelfs hoe oud onze baby is, waarop ik zei "Almost 10 months". Ze nemen nog een foto van ons op het wandelpad. We wandelen daarna rustig verder en genieten van de mooie natuur en reactie van Jasper op al dit gebeuren.

Een beetje verderop is er nog een bankje, waar we nog enkele familiefoto's maken met de camera. Bovendien is er nu heel weinig volk op het wandelpad. Jasper lacht weer voluit!

Ineens zien we een grote groep mensen toestromen. Die moeten zeker van een bus gekomen zijn. We ruimen meteen onze spullen op en riemen Jasper terug vast in de wandelrugzak. Het laatste stuk is de kloof veel breder en uiteindelijk wandelen we tussen de rivier en het bos.

We bereiken het eindpunt en wandelen doorheen de deur!

Een beetje verderop is er een klein eettentje, maar wij wandelen naar beneden richting de toiletten. Van hieruit kan je nog de waterval Slap Sum bezichtigen.

We wandelen de trappen terug naar boven en gaan links via de trappen verder naar boven langs het bos. Nu dienen we nog een wandeling te doen richting de Vintgar - St. Catherine kerk wandelroute. Jasper is nog steeds wakker, maar begint er ongelooflijk moe uit te zien. Ja, het vraagt ook veel van hem natuurlijk, maar we zien ook wel dat hij zo gefascineerd kijkt naar alles.

Het is ondertussen 10u40 en normaal nog een half uurtje wandelen tot aan de auto op parking 1. Helaas om een lang verhaal kort te maken, hebben we de verkeerde wandelweg genomen. Ten eerste dat er nog zo een wandeling was, was ik totaal niet van op de hoogte en ten tweede wist ik ook niet welke wandelweg we verder moesten volgen. Tom is de man met het wandelwegplan, dus ik volg hem... In het vervolg misschien beter niet doen, want we hebben wederom staan klimmen langs een wandelweg dat uiteindelijk heel smal kwam. Jasper lag ondertussen te slapen, maar bij de terugkeer (ons laat besef dat het niet meer veilig was) was Jasper terug vrolijk wakker geworden. Tom kwaad op zichzelf, ik slecht van de honger (lomp kieken dat ik ben, ik had de lunch van ons in de auto laten liggen, Jasper zijn lunch was gelukkig wel mee).

Van het onveilige pad heb ik geen foto's van genomen. Dus uiteindelijk zijn we teruggekeerd en hebben we Jasper bij de grote lunchplek ter hoogte van de St. Catherine kerk zijn lekkere spaghetti gegeven. Jasper eet alles flink op en is daarna weer zijn schattige geluidjes aan het maken. Tom drinkt een biertje en ik drink een warme chocolademelk met een Bled Cream Cake. En omg wat een heerlijk dessert! Dit is echt een topdessert!

Tussendoor gaat Tom met Jasper naar de speeltuin. Er is een kleine glijbaan en Jasper giert van het lachen! Omg, dit moeten we zeker nog kopen voor thuis, zo een kleine glijbaan.

Om 12u40 kunnen we eindelijk de wandeling verder zetten langs het "normale" wandelpad. Er is momenteel al veel zon op het wandelpad, dus de zonnecrème is goed van pas gekomen voor Jasper. We wandelen langs de schapen, geiten, paarden, koeien en een prachtig wandelgebied.

Eindelijk arriveren we om 13u15 terug aan de auto, waar de broodjes in de hitte liggen... Die moeten we dus niet meer opeten. Jasper gaat in de autostoel en zetten alle vensters open. We rijden vlug terug naar ons vakantiehuis, waar ik Jasper nog een klein flesje melk geef. We hopen dat hij alsnog zijn dutje doet... Helaas was dat wishful thinking, Jasper wilt niet slapen. Nadat ik nog een wasje kledij heb gewassen, maak ik zijn fruitpap klaar (banaan en peer). We zetten ons deze keer buiten op het terras en hij eet flink van zijn fruitpap. Na het ophangen van de kledij aan het wasrek, kiezen we ervoor om nog eens naar Bled te rijden voor enkele souvenirshops. Ik neem nog een flesje melk mee voor Jasper en rond 16u40 zijn we weg met de auto. We parkeren de auto een beetje buiten het toeristische gedeelte en betalen 1 euro per uur. Jasper is alsnog heel vrolijk, ondanks zo weinig slaap. Ook in de souvenirshops, glundert hij naar alles. De souvenir voor Jasper heb ik al gespot, maar die koop ik later nog.

Na het kopen van enkele souvenirs, wandelen we nog even naar het meer van Bled. Er is geen zitbankje vrij, dus plaats ik Jasper in de schaduw en geef zijn flesje melk met alsnog zicht op het meer.

En ja, het is alweer de 10de keer vandaag, dat Jasper zijn sokken uittrekt! De sloeber!

We nemen nog enkele foto's van het meer met toch wel een heel felle avondzon. Ook is er momenteel nog een fotoshoot bezig van een getrouwd koppel.

We wandelen terug naar de auto met een alweer goedlachse Jasper! De mensen lachen ook die onze Jasper passeert. En oh, als hij hondjes ziet, is hij zo excited! Ja, onze Jasper is een echte dierenliefhebber.

Pas om 18u40 zijn we terug in het vakantiehuis en is het alle hens aan dek om Jasper in zijn avondritueel te krijgen. De avondwasjes zijn tegenwoordig een echte sport en race om hem in zijn pyjama te krijgen en nog zijn flesje melk te laten drinken. Zeker vandaag met zo weinig slaap... De wederom nieuwe geburen van het bovenappartement zullen ons al verwenst hebben vrees ik. Ja ook Jasper weent en krijst weleens en dit vooral voor het bedje en nu in de ochtend met zijn tandjes. Nuja, het is wederom een fase, die tijdelijk is en weer zal overgaan. Om 19u20 ligt Jasper in zijn bed, maar gaf hij nog beetje fruitpap over... De reserveslaapzak en nieuw hoeslaken werden snel gelegd. Tom is ondertussen naar de winkel om nog wat brood en broodjes voor morgen. En we durven het al bijna niet meer zeggen, maar wederom is de Black Swan Burger gesloten, dus is Tom naar de McDonalds gereden. Voor mij alles ok, maar bij Tom hadden ze de verkeerde hamburger gegeven... Oh, wat een mannendrama...

Na het eten van de late avondlunch en het bekijken van enkele afleveringen van 2BrokeGirls, typ ik nog het verslag van dag 9 en post het online. Pas om 23u ga ik slapen. Morgen gaan we een kabelliftje (Jasper zijn eerste kabellift) nemen en nog een mooi meer bezoeken! Tot morgen!